Usurarea si lustruirea bielelor

usurarea si lustruirea bielelor

In motor, piesele in miscare de rotatie si/sau de translatie au parte de acceleratii fantastice, generand inertii foarte mari. De aceea este foarte important ca acestea sa fie cat mai usoare, fiecare gram in minus conteaza. Cu cat sunt mai usoare cu atat pot fi accelerate mai rapid(deci si acceleratia masinii creste), sau cu cat sunt mai usoare, solicitarile la aceleasi turatii scad. Numai avantaje.

Totusi, cu cat sunt mai usoare, sunt mai putin rezistente. Exista riscul sa cedeze si atunci motorul poate fi distrus. Exista insa o zona de care putem profita. Producatorii de componente le supradimensioneaza mult peste cat ar fi necesar si pentru a reduce din costuri, nu le prelucreaza foarte precis. Am gasit in acelasi motor diferente intre biele de 8 grame, inadmisibil dupa parerea mea. Mai mult, bavurile de la turnare nu sunt acolo pt rezistenta, ci pentru ca in goana dupa costuri mici, nu le-au indepartat, au redus manopera de prelucrare.
eliminare bavuri biele

Concluzia e una singura pentru cresterea performantelor unui motor de serie, trebuie sa usuram toate componentele interne care au o miscare de translatie, de rotatie sau combinata. Putem usura pistoane, biele, bolturi, arbore cotit, volanta, pinioane de distributie, etc.

Pentru usurarea pistoanelor si bielelor, avem nevoie de un cantar precis cu zecimi sau chiar sutimi de gram, ca cele de bijuterii. Apoi ne trebuie un suport simplu pentru suspendarea unui capat al bielei cand il cantarim pe celalalt.
cantar precizie biele

E important ca bielele sa aiba toate aceeasi greutate la capatul de la piston, respectiv la capatul de la arbore. Degeaba sunt bielele egale ca si greutate totala daca una e mai grea la capatul de la piston decat celelalte. Mai ales la motoarele cu turatii ridicate, pistoanele si bielele trebuie sa fie perfect egale ca si greutate. Pentru acest lucru avem nevoie de un dispozitiv simplu pentru cantarirea fiecarui capat.
dispozitiv cantarire biele

Ne putem rezuma la eliminarea bavurilor si egalizarea greutatilor bielelor, sau putem sa reducem greutate si din zone care nu sunt foarte solicitate. Va trebui sa polizam toate muchiile exterioare in lung si toate zonele de turnare ale bielelor si ale capacelor de biele. Polizam putin si cu grija pentru a nu le slabi rezistenta si pentru a pastra diferentele mici de greutate dintre ele. Apoi se cantarec cu dispozitivul special de suspendare si ne asiguram ca toate au aceeasi greutate la acelasi capat. Ajustam usor unde e cazul.
polizare biele

Capacele bielelor le cantarim individual si le prelucram pana devin si ele egale ca si greutate.
usurare capace biele

O idee buna ar fi sa lustruim bielele cu smirghel fin pana stralucesc. Vor scadea frecarile dintre ulei si biele si se asigura o racire mai buna. Se poate lustrui in acelasi fel si vilbrochenul fara sa ne atingem de manetoane si paliere.
biele lustruite

La fel se pot usura si pistoanele, foarte putin din interiorul fustei, cu mare grija pentru a nu le distruge. Deoarece sunt din aliaje usoare de aluminiu, castigul este destul de mic. Daca vrem mai mult, e nevoie de o minifreza cu care se indeparteaza material din zona umerilor boltului. Se cantaresc tot timpul si se tine evidenta pe hartie pentru a reusi o echilibrare foarte buna.
evidenta cantarire biele

Se pot obtine usurari foarte mari pe ansamblu biela-piston-bolt, care ne vor aduce acceleratii mai rapide. Insa trebuie prelucrat totul cu mare grija deoarece exista riscul sa distrugem un motor prin cedarea unor componente prea fragile.

3 Comments

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.