Usurarea volantei aduce putere in plus?

 

Avem mase in miscare de rotatie in motor, cum ar fi: volanta, arborele cotit, axele cu came, pinioanele de distributie, bielele si pistoanele(acestea au si/sau miscare de translatie dar vorbim de ele tot aici). Apoi avem mase in miscare de rotatie si in afara motorului, cum sunt: pinioane cutie de viteze, planetare, cardan, roti si discuri de frana.

 

Ambele categorii sunt foarte importante, dar o sa iau la analizat o piesa controversata din prima categorie: volanta.

Usurarea volantei aduce putere in plus

Usurarea volantei aduce putere in plus?

 

Deoarece motorul in patru timpi are un singur timp in care se genereaza energie(detenta) si trei timpi in care se consuma energie(evacuarea, aspiratia si compresia), avem nevoie de volanta. Aceasta acumuleaza energie cinetica pe timpul detentei si o foloseste pentru a roti componentele motorului in ceilalti trei timpi.

 

Am spus despre volanta ca este controversata deoarece s-au format doua tabere: una care sustine ca volanta usurata creste puterea motorului si cealalta care pretinde ca nu se obtine nimic in plus.

echilibrare ansamblu

Echilibrare ansamblu

 

S-au facut teste pe stand dinamometric cu aceeasi masina, cu volanta standard si apoi cu volanta usurata, cresterile de putere fiind neinsemnate. Totusi masinile de drag(si nu numai), obtin timpi mai buni cu volanta usurata. Deci e clar, in practica s-a demonstrat ca o volanta usurata permite acceleratii mai rapide. La curse aproape ca nu exista masina fara volanta usurata. Totusi, unde e puterea!?

 

Explicatia este ca atunci cand accelereaza o masina, puterea motorului se duce in doua directii: o parte este folosita sa accelereze masa masinii, iar cealalta parte accelereaza piesele interne ale motorului. Cu cat sunt mai mici masele care se rotesc in motor cu atat puterea pierduta cu accelerarea lor este mai mica, putere care se duce catre accelerarea masei masinii.

 

Bingo! Volanta mai usoara(valabil si pentru celelalte piese ce se rotesc in motor) inseamna acceleratii mai rapide. Efectul este mult mai puternic in treapta intai si se diminueaza pe masura ce schimbam in treptele superioare, ajungand ca in treapta a 5-a sau a 6-a sa nu se simta mai nimic.

 

De aceea pe dyno nu se vad cresteri de putere(se masoara puterea in ultima treapta a cutiei) desi in realitate masina accelereaza mai rapid.

 

Pune-ti o volanta usoara sau usureaz-o pe cea originala, cu conditia sa o echilibrezi dinamic impreuna cu diafragma si discul de ambreiaj.

Echilibrare volanta

Echilibrare volanta

 

In nici un caz nu-ti recomand usurare facuta la strung fara echilibrare si apoi montare pe masina. Poti sa-i slabesti rezistenta, sa o descentrezi, si la turatii si vibratii mari se pot produce accidente urate. Deasemenea apar uzuri la cuzinetii arborelui. Nu te juca!

usurare strung

Usurare la strung

 

Ar trebui ca guvernul sa dea o lege care sa incurajeze reducerea maselor aflate in miscare de rotatie :)), atat de important este acest subiect.

 

Dar stai, nu ai doar avantaje din usurarea volantei, tuningul e un compromis. Nu sunt multe dezavantaje, doar doua, maxim trei.

 

In cartea Tuning Auto am scris si despre dezavantajele volantei usurate sau cum faci rost de volanta usoara cu bani putini.

 

Sub articol poti sa adaugi orice comment.

 

Daca ti-a placut articolul inscrie-te la newsletter ca sa primesti si alte articole misto. Risca-te si da un „share” pe Facebook(butonul e sus in stanga) ca nu-ti cade mana, sau…, poate iti cade, cine stie :)).

9 Comments

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.