Vine vara pleaca caii (putere)!

Vine vara pleaca caii (putere)!

A venit vara! E cald si frumos afara. Facem curatenie prin masini, lustruim vopseaua si… la plimbare. La sfarsit de saptamana poate facem si o „liniutza” cu baietzii sa vedem cum mai trag motoarele. Toate bune si frumoase dar parca pe caldura mare motoarele nu mai trag asa de bine.

Am remarcat cu totii ca dimineata sau seara pe racoare motorul trage mai bine, e putin mai puternic. Acest lucru se intampla deoarece aerul este mai dens la temperaturi mai mici, deci mai bogat in oxigen.

Astfel ajunge in cilindrii motorului o cantitate mai mare de oxigen, sonda lambda sesizeaza acest lucru si transmite calculatorului masinii informatia, iar acesta comanda o cantitate suplimentara de combustibil. Combustibil si aer mai mult in motor = putere mai mare.

Caldura, acest dusman al puterii motorului poate ajunge sub capota motorului la 50-80 °C. O crestere a temperaturii aerului admis cu cu 70 C, conduce la o pierdere de putere de 1%, asta inseamna cam 3% la o crestere de 20 °C(alte surse vorbesc de 5% la o crestere de 20 °C). La un motor de 200 cp mai ramai cu 194 cp la o crestere a temperaturii in admisie cu 20 °C.

 

Caldura din compartimentul motor este de trei feluri:

  1. Caldura conductiva – caldura care se transmite prin contact direct de la piesele fierbinti catre cele cu care vin in contact. De exemplu de la chiulasa la galeria de admisie(daca galeria este metalica).

Se reduce o mare parte din caldura conductiva prin bariere termice, montand garnituri termoizolante(mai multe despre garniturile termoizolante gasesti in cartea Tuning Auto) intre cele doua piese sau, la unele masini, chiar fabricantul a facut galeria de admisie din material plastic. {n acest fel limitam la maxim incalzirea galeriei de admisie si implicit al aerului admis in motor.

  1. Caldura radianta – caldura emisa de piesele fierbinti care se propaga prin aer sub forma radiatiilor calorice, catre piesele din apropiere. Galeria de evacuare incalzeste astfel aerul de sub capota, tuburile admisiei, carcasa filtrului etc.

Pentru a scapa de o parte din caldura radianta, izoleaza cu banda termoizolanta piesele fierbinti si monteaza ecrane de protectie din tabla de aluminiu pentru a reduce caldura radianta. {nfasoara galeria de evacuare, care este cea mai puternica sursa de caldura radianta, cu banda termoizolanta pana sub motor.

La majoritatea motoarelor este deja montata o tabla pe galeria de evacuare care are rolul ecranului de protectie, nu o da jos. Eventual poti sa mai adaugi ecrane de protectie din tabla de aluminiu. Este bine ca ecranele sa fie lustruite, astfel reflecta mai bine undele infrarosii.

La fel de importanta este ventilatia compartimentului motor. Sunt necesare fante de evacuare a aerului cald in capota sau pe lateral in aripile masinii. Fantele ajuta mult la scaderea temperaturii in compartimentul motor. In acelasi timp reduc rezistenta la inaintare deoarece aerul care intra prin grilele din fata masinii are pe unde sa iasa.

  1. Caldura generata de frecarea moleculelor de aer intre ele sau cu peretii prin care circula. De exemplu aerul comprimat de un compresor [si mareste temperatura.

Folosind tuburi cu interiorul neted aceasta caldura este neglijabila. Caldura generata de compresor sau turbocompresor este o problema majora. Aceasta se limiteaza prin huse termoizolante, prin montare de intercoolere, prin sistem de pulverizare apa pe intercooler, prin injectie de apa sau metanol/etanol in admisie.

Chiar si caldura generata in timpul compresiei in cilindru se micsoreaza prin [mbogatirea amestecului, prin injectarea apei sau alcoolilor, etc.

In concluzie, cand vine vara o parte din caii putere ne parasesc, pleaca si ei in concediu ☺. Daca stim cum sa rezolvam fiecare problema legata de caldura din compartimentul motor, vom pierde mai putina putere.

 

Echipa Gotuning va ureaza spor la modificat!

11 Comments

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.